June 29, 2014

Sunday bliss 15/52: Dour special

 Image and video hosting by TinyPic

Gisteren was ik bruidsmeisje op de trouw van mijn nicht, vanaf morgen ben ik een dikke 2 weken op reis en direct erna ga ik naar Dour Festival! Voorlopig hou ik het hier op blogvlak nog wat rustig (hopelijk geven die 2 weken in 't buitenland mij terug wat inspiratie en goesting), maar ik heb mijn goede vriend Wesley gevraagd om in de tussentijd 4 afspeellijstjes samen te stellen die gelijk staan aan de 4 dagen die Dour telt. Elke afspeellijst bestaat uit 7 artiesten van een welbepaalde dag. Zo kunnen mensen die naar Dour gaan misschien enkele nieuwe artiesten ontdekken (en al een prequel van Dour beleven) of kan Wesley mensen overtuigen om tóch dat ticket te kopen. Wes is ondertussen al een Dour ancient dus vertrouwde ik hem met een gerust hart deze (toch wel moeilijke) taak toe. Hopelijk genieten jullie even hard van Wes' keuzes als ik en ik zie jullie 21 juli (of iets later) terug! XXX Laura

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Allereerst ben ik Laura enorm dankbaar. Ik ben grote fan van haar 'Sunday bliss' en ik voel me dan ook vereerd dat ze aan mij dacht voor deze 'Sunday bliss: Dour special'! Het haast paradijselijke Dour Festival in het zuiden van dit Belgenlandje is by far mijn lievelingsfestival; eentje waar ik elk jaar vol ongeduld en met veel verlangen naar uitkijk. Het is dan ook meer dan normaal dat ik geen enkel moment getwijfeld heb om deze 'challenge' aan te nemen. Waarom 'challenge'? Wel, neem de line-up er eens bij en je weet waar ik het over heb: die is gewoonweg on-ge-loof-lijk goed. Om maar te zwijgen over DONDERDAG, de eerste festivaldag (en deze eerste 'Sunday bliss'). Een overvloed aan geweldige artiesten en dus een heuse opgave om 'maar' 7 nummers te selecteren. De geniale SOHN heb ik laten passeren en zelfs Bonobo, mijn eeuwige liefde, heb ik met pijn in het hart 'genegeerd' bij het selecteren. Auwtch. Keuzestress bij het maken van muzieklijstjes, maak dat mee.

Maar dit betekent niet dat de gekozen nummers en diens artiesten minderwaardig zijn. Integendeel!
  1. Julio Bashmore - Peppermint
  2. Shadow Child - The Only One
  3. Gramatik - In This Whole World
  4. Chris Brown ft. Busta Rhymes & Lil Wayne - Look At Me Now (RL Grime Remix)
  5. Bondax - Giving It All
  6. Boddika & Joy Orbinson - Mercy (Boddika VIP)
  7. Chris Liebing - Ping Pong Pineapple

Met deze 7 nummers wou ik ook de diversiteit van Dour onderstrepen: Gramatik met zijn downtempo funk hip hop beats; typische summer tunes van Julio Bashmore & Bondax waar je ongetwijfeld een brede glimlach van krijgt; keuze te over bij de technoheads: zin voor wat gepolijste techno van Boddika of eerder stampende techno à la Chris Liebing? En wat als je zin om je verstand op 0 te zetten en gewoon te skanken op harde 'bass' muziek? Vergeet de drum'n'bass tent en ga naar de behoorlijk epische RL Grime met zijn combinatie van hip hop en bass (beter bekent als 'trap' muziek). Andere artiesten om ook naar uit te kijken: Chet Faker, Darkside, Blood Red Shoes, Mount Kimbie, Soulfly, Blawan, Jeff Mills... En natuurlijk ook SOHN en Bonobo!

Ik constateer dat donderdag meteen een moeilijke (of liever: de moeilijkste) dag zal worden om uit te stippelen. Maar kom, we mogen niet klagen. Met deze geweldige artiesten wordt het festival meteen goed ingezet; ik kon mij in ieder geval geen betere start wensen.

- Wesley

1 comment: